Wednesday 18 December 2019

Sielun lääkitseminen - Ibn Al Qayyim / Merkinnät Osa 5

Valehteleminen

Miten lääkitä: tiedä Jumalan rankaisu valehtelusta. Tiedä että jatkuva valehtelu johtaa siihen että ihminen ennemmin tai myöhemmin tulee häväistyksi. Epäkunnioitus saa sellaiset mittasuhteet että ihmiset eivät usko häntä enää vaikka hän puhuisi totta. Ihmisten epäluottamus nousee suremmaksi kuin alkuperäinen valehdeltu asia olikaan.

Profeetta saws: "ihminen kertoo ja kertoo valheita ja ponnistelee niitä kertoakseen, kunnes hänet kirjataan Allai2n luona Valehtelijana."

Ibn Masuud: "Kaikki piirteet ovat uskovassa luonnollisia, paitsi pettäminen ja valehteleminen."


Kateus, hasad


Kateus on halu ottaa toisen siunaus tältä pois. Vaikka kadehtija ei siitä henkilökohtaisesti hyötyisi (=saisi siunausta itselleen).

Syy kateudelle: eron tekeminen ihmisten välille ja rakkaus sitä kohtaan. Ihmisten yhtenäisyyden vihaaminen.

Kun henkilöä siunataan jollain asialla joka erottaa hänet muista, kadehtija tuntee kipua tämän erottavan asian takia, tai sen takia että tämä henkilö on hänen kanssaan nyt tasoissa. Tämä kipu menee pois vain kun kadehdittu siunaus poistuu tältä kadehdittavalta.

Hyvin harvoin tapaamme henkilöä jolla ei olisi yhtään kateutta sydämessään.

Ei ole syntiä jos sydämessä on kateuden tunteita.

Syntiä on toivoa veljesi siunauksen poistumista.

Kateus saa aikaan: univaikeuksia, aliravitsemusta, kalpeutta, mielialan vaihteluita ja jatkuvaa masentuneisuutta.

Miten lääkitä: tiedä että Jumala on ennaltamäärännyt se mitä tapahtuu. Ennaltamäärättyä ei voi muuttaa.Jumala joka on jakanut elatuksen, on Järkevä ja Viisas. Hän on Haltija. Hän ottaa ja Hän antaa. Hän on luonut Universuminn ja kaiken mitä siinä on.

Kadehtimalla osoitamme tyytymättömyytemme siihen miten Jumala on elatuksen jakanut.

Kadehdittu ei ole ottanut kateelliselta mitään.

Profeetta: "Kateus on sallittua vain kahta ihmistä kohtaan: se joka Jumalan avulla osaa Koraania ulkoa ja lukee sitä päivin ja öin. Ja se jolle Jumala on antanut vaurautta ja joka käyttää sitä oikemielisesti päivin ja öin."

No comments:

Post a Comment