Wednesday 25 December 2019

Asiat jotka mitätöivät henkilön islamin uskon

Nawaaqid Al Islaam - Muhammad ibn 'Abdul Wahhaab



Tiedä, että vaarallisimpia ja useimmiten tapahtuvia Islamin mitätöijiä on kymmenen:

1. Shirk

=Palvonnan teon osoittaminen muulle kuin Allahille.

Todiste tästä: "Allah ei tule antamaan anteeksi sitä että palvotte muita (kuin Häntä.) Mutta Hän antaa anteeksi kaiken muun tätä pienemmän (synnin) sille jolle haluaa." Koraani 4:16

Esimerkkinä shirkistä uhraaminen jollekin muulle kuin Allahille;  esimerkiksi he jotka uhraavat dzinneille tai haudoille.


2. Joka asettaa välikäsiä ihmisen ja Allahin välille ja pyytää niiltä (tekee niille duaa), pyytää niiltä parannusta ja laittaa niihin luottonsa, on epäuskonut (kafara) oppineiden yksimielisen näkemyksen mukaan.

3. Se että ei pidä monijumalaisia (shirkin tekijöitä) ei-uskovina,

tai olla epävarma heidän epäuskostaan, tai pitää heidän uskoaan ja tekojaan oikeana. Oppineet ovat yksimielisiä siitä että tämä vie ihmisen pois islamista. (Kafara).

4. Se että pitää jonkun muun kuin profeetta Muhammadin saws johdatusta täydellisempänä, tai jonkun muun päätöstä parempana kuin profeetan saws. (Esimerkiksi he jotka pitävät valheellisia uskontojen ja systeemien (tawaaghiit) tuomioita parempina kuin profeetan saws, näin tehdessään on ihminen ei-muslimi (kääfir.)

5. Vihata jotain profeetta Muhammadin saws opetuksista, vaikka noudattaisikin opetusta käytännössä. Oppineet ovat yksimielisiä siitä että tämä vie ihmisen pois islamista (kafara). "Tämä tapahtui koska he vihasivat sitä minkä Allah heille lähetti (Koraani), ja Allah teki heidän tekonsa tyhjäksi." Koraani 47:9

6. Jonkun Allahin uskonnon osan, sen palkkion, tai rangaistuksen pilkkaaminen vie ihmisen pois islamista. (Kafara). "Allahia ja Hänen profeettaansako te pilkkasitte? Älkää selitelkö! Epäuskoitte (kafara) uskonne jälkeen." 9:65-66

7. Taikominen ja noituus.

Näistä esimerkkinä loitsut saada joku vihaamaan jotakin tai jotakuta (sarf), ja loitsut saada joku rakastamaan jotakin tai jotakuta ('atf). Jokainen joka harjoittaa näitä tai on niiden harjoittamiseen tyytyväinen, on kääntynyt pois islamista (kafara).
"Ja kumpikaan näistä kahdesta ei opeta kenellekään mitään ennenkuin ne sanovat heille: me olemme fitna, älä epäusko (täkfur). " 2:102


8. Monijumalaisten (shirkin tekijöiden) tukeminen ja avustaminen muslimeita vastaan. "Kuka teistä ottaa heidät (ei-muslimit) avukseen ja suojelijoikseen, on hän yksi heistä. Allah ei johdata väärintekijöitä." Koraani 5:51

9. Uskoa että joidenkin ihmisten ei ole pakollista toimia profeetan saws opetusten mukaan, ja että he ovat vapaita Shariasta (kuten Khidrin oli sallittua olla Muusan as Sharian ulkopuolella), on näin uskova henkilö ei-uskova (kääfir).

10. Kääntyminen pois Allahin uskonnosta, olla opettelematta uskontoa ja olla tekemättä uskonnon opetusten mukaan.

"Kuka tekeekään enemmän väärin kuin se jota muistutetaan Herransa jakeista ja merkeistä (ääjäät), ja joka sitten kääntyy pois. Totisesti tulemme kostamaan väärintekijöille." Koraani 32:22

Mitä näihin Islamin mitätöivien asioiden tekemiseen tulee, ei ole eroa sen välillä joka tekee vitsaillen, vakavissaan, tai peläten. Ainoa joka on oikeutettu on se joka on pakotettu.

Kaikki nämä kymmenen asiaa ovat toinen toistaan vaarallisempia, ja toistuvat usein.

Täten muslimin tulee tietää nämä islamin mitätöivät asiat, ja pelätä että ne tapahtuvat hänelle.

Haemme turvaa Allahista niitä asioita vastaan jotka ansaitsevat Hänen vihansa ja kivuliaan rangaistuksensa.

Olkoon Allahin siunaukset profeettamme Muhammadin saws yllä.

No comments:

Post a Comment